Tema : Kenderaan
Sub Tema : Kenderaan Darat
Tarikh : 04 MEI 2012
Hari : Jumaat
Masa : 10.00 pagi - 10.30 pagi
Mata Pelajaran : Asas Bahasa Malaysia
Fokus : BM 3.0 Kemahiran Membaca
4.0 Kemahiran Menulis
Standard Kandungan : BM 3.5 Membaca Perkataan
4.2 Menguasai Kemahiran Menulis
Standard Pembelajaran : BM 3.5.7 Membatang suku kata terbuka dan suku kata tertutup
untuk menjadi perkataan
4.2.6 Menyalin perkataan dengan cara yang betut
Objektif : 1. Murid dapat menyebut dan mengenal pasti sekurang-kurangnya empat jenis
kenderaan darat yang ditunjukkan
2. Murid dapat mengeja sekurang-kurangnya dua jenis kenderaan darat yang
ditunjukkan
3. Murid dapat memadankan gambar kenderaan dengan situasi yang sesuai
Kesepaduan : KTI 1.1.5 Mewarna di ruang tertentu
BBM : Komputer , kad perkataan , carta kenderaan , lembaran kerja , warna
LANGKAH | ISI KANDUNGAN | STRATEGI | BAHAN | CATATAN |
SET INDUKSI (5 Minit) | Guru memperdengarkan lagu “Bapaku Pulang Dari Kota” | -Dengan bimbingan guru, murid menyanyikan lagu “Bapaku Pulang Dari Kota” yang diperdengarkan oleh guru. -Murid menyanyikan lagu sambil membuat pergerakan kreatif. | Komputer Lirik Lagu | Kecerdasan Fizikal |
LANGKAH 1 (5 Minit) | Bersoal jawab | -Guru menunjukkan beberapa slot jenis-jenis kenderaan iaitu kenderaan di darat, kenderaan di udara dan kenderaan di air. -Guru menyoal murid secara rawak tentang gambar-gambar yang ditunjukkan (Guru meminta murid menyebut sekurang-kurangnya 4 nama kenderaan daripada gambar –gambar yang ditunjukkan) | Komputer Tayangan slot Kad gambar Kad perkataan Carta kenderaan | Kecerdasaan Minda Kecerdasan Bahasa |
LANGKAH 2 (10 Minit) | Mengeja dan membatang suku kata untuk menjadi perkataan | -Guru menunjukkan gambar dan perkataan -Dengan bimbingan guru, murid mengeja dan membatang suku kata bagi membentuk perkataan. Contoh: Bas Van Beca Lori Kereta Basikal | Komputer Tayangan slot Kad gambar Kad suku kata Kad perkataan Carta kenderaan darat | Kecerdasan Minda |
LANGKAH 3 (7 Minit) | Menulis perkataan Memadankan gambar | -Murid perkataan di dalam buku latihan seperti : Bas Beca -Murid memadankan gambar kenderaan dengan situasi yang sesuai | Lembaran kerja | Kecerdasan Minda |
PENUTUP (3 Minit) | Soal jawab Menyanyi lagu | -Guru bersoaljawab dengan murid tentang slot pengajaran dan pembelajaran yang dipelajari. -Menyanyi lagu “Bapaku Pulang Dari Kota” | Carta kenderaan Lagu | Kecerdasaan Fizikal Kecerdasaan Minda |